Wednesday, February 4, 2009

Minumlah Air Yang Baik Untuk Kesihatan...

Ha...ha... Akhirnya aku beli gak... termos yang dapat mengalkalikan air... mulanya rasa cam menyesal jer beli... harga boleh tahan gak.. but after dihitung... benda ni boleh tahan 2 ker 3 tahun... so, kalau kiralah min 2 tahun hayatnya maka RM 350/2 tahun jadi nyer.... dalam RM0.50 jer sehari... bak kata kawan aku... "Mu..ghah.. jer harganya"... standard ayat menyedapkan hati...

Apabila aku melayari internet n menjadi pegawai penyiasatan berkaitan air minuman untuk kesihatan so aku dapatlah beberapa maklumat yang agak menarik... n aku merasakan bertapa untungnya aku membeli benda ni... "benda ni... benda ni... aper bendanya..." korang mesti tertanya-tanya.... ha..ha... rahsia... taklah... benda ni namanya adalah Termos Energy Life Water... nak lebih jelas lagi cuba tengok gambar di bawah... khiks...khiks... aku ni... cam nak promote barang plak.... taklah just nak kongsi pengalaman barang yang aku dah gunakan jer... he..he...



Termos Energy Life Water...

Kilatkan... tangan tuh tangan aku... putihkan... ha.. ha... n kat sebelah tuh rakan rumah aku Acop (bukan nama sebenar)... Aper yang menarik yang aku perolehi ialah air terbaik di dunia.... adalah.... air zam-zam... pH air ini adalah 10... so, kalau nak dapatkan air zam-zan untuk minuman seharian adalah sukar... oleh itu, cara termudah carilah air yang menghampiri kualiti air zam-zam... kalau kita lihat pada masa sekarang adalah mudah kita menemui pelbagai produk mesin minuman kesihatan tapi harganya... huh.. sendiri ingatlah... main ribu-ribu jer....

So, atas kesedaran ini juga aku pun carilah aper baiknya kalau minum air alkali dari segi sains plak... puas gak aku search nak kumpulkan info... so dari pembacaan aku... yang aku faham adalah... pH adalah singkatan bagi P dan H... ha..ha.. semua orang tahu... “p” stands for potential and “H” stands for hydrogen... maksudnya pH ini nak menentukan kandungan hidrogenlah... so lagi tinggi hidrogen lagi tinggi skala pHnya... so meningkatlah tahap kealkaliannya... aper plak pentingnya tinggi kandungan hidrogen pada badan kita... persoalan lagi... sebenarnya tubuh manusia terdapat oksigen aktif di mana oksigen aktif ni tidak baik untuk kesihatan... oksigen n oksigen aktif adalah berbeza... oksigen aktif adalah oksigen yang telah teroksida... ia bersifat tidak stabil dan akan bertindakbalas ngan persekitarannya... kalau dalam badan bertindak balas ngan tisu dan organ2 badanlah... ia boleh menyebabkan punca pelbagai penyakit... salah satunya adalah kanser... so, fungsi hidrogen ni adalah untuk mengikat oksigen aktif ini menjadi air.... H2O.... Tisu-tisu badan yang diserang kanser mempunyai kandungan asid yang sangat tinggi . Manakala tisu-tisu sihat adalah beralkali ... tentu semua tertanya-tanya... kita boleh jugak dapatkan sumber alkali dari permakanan yang lain... memang benar... tapi berapa banyak nak makan... kalau nak ikutkan fakta sahih... 60 ker 70 peratus kandungan dalam badan kita adalah air... so, air adalah antara punca utama keperluan n mempengaruhi kesihatan kita...

Kalau nak lebih jelas lagi... aku bagi contoh lain... kesan-kesan tindak balas oksigen aktif ni kepada benda lain... besi... menyebabkan jadinya karat.... minyak... menyebabkan minyak jadi tengik... cam tuh maksudnya....

Oleh itu, apabila air berakali dapat mengikat oksigen aktif menjadikan badan lebih beralkali... n menjadikan tubuh badan lebih bertenaga n dapat menangkis punca penyakit... huh... cam doktorlah plak...

Satu lagi maklumat menarik... kalau kita lihat pada makanan yang sihat untuk badan seperti sayur-sayuran dan buah-buahan adalah mempunyai pH alkali... begitu juga Air Susu ibu.... jelaskan... baru tahu kepentingan alkali... dulu buat tak reti jer...

So, bagi membuktikan kesahihan produk ni... so aku pun menukarkan diriku menjadi ahli kimialah plak.... bersama pembantu tanpa bayaran aku... Mr. Acop... kami pun buatlah ujian makmal...

Bahan-bahan ujian adalah.... pH Tester (Iodin), pH Scale chart, air paip, air RO and yang penting sekali Termos Energy Life Water... cam nak masaklah plak...

First step, isi air paip dalam satu bekas, sikit jer tak payah banyak-banyak... kemudian isi air RO plak dalam bekas yang lain... sebahagian air RO lagi diisi dalam Termos Energy Life Water... then... goncang...goncang... n goncang... seterusnya tuangkan dalam bekas kosong satu lagi... so maknanya dah ader tiga sample air... la senang jer kerja ahli kimia ni... ha..ha... mengamuk plak ahli kimia nanti... so, nak jelas lagi boleh tengok bukti punca air yang aku perolehi.... nak bagi gempak sikit....


Air paip singki rumah aku... karat nyer... uhks.. uhks...



Air RO... sumber air minumanku seharian...

Seterusnya, apabila sempel air telah tersedia maka aku pun menitiskan pH tester dalam setiap bekas sempel tersebut... setitik dua sudah... jangan banyak-banyak... mahal tau pH tester tuh... kalau dapat free... boleh isi sesuka hati... then tengoklah hasilnya.... tak lama pun... beberapa saat jer... cuba tengok bukti n hasilnya...


pH Tester (Iodin)



Sempel 1 - Air Paip


Sempel 2 - Air RO


Sempel 3 - Air RO dengan goncangan Termos Energy Life Water

pH Scale Chart

Berjaya ujikaji aku... pembantu aku menjerit kegembiraan... ha..ha... mana ader... saja tambah cerita... so hasil ujikaji ini aku comparelah ngan pH Scale Chart... resultnya... sempel 1 dan 2... pH 6... berasid.... sempel 3... pH antara 9 ker sepuluh... kira mudah 9.5 lah... alkali... fuh gempak gak resultnya... cam na rasa... yang penting selamat duit aku... nasib beli barang ori... yang gelinya plak... boleh plak air paip ngan RO sama pH... nampak kotor n berasid plak... betul ker air RO aku beli ni... ke isi air paip jer... kueng... kueng... sendiri punya ingatlah...

Pemerhatian n kesimpulan ujian... sah-sah... memang sah... Termos Energy Life Water... dapat mengalkalikan air... yang penting beli yang ori... bukan cetak rompak... belilah dari pengedar yang sah... anda sendiri yang berhak memilih yang terbaik... Ini bukan promote... Nak berkongsi pengalaman jer...

Akhirnya pembantu aku bersuara... "tak leh rasa ker... manalah tau rasa air sirap ker..." aku pun tuanglah sikit air dari termos aku tadi bagi dier minum... sikit jer.... nak lebih beli sendiri... Aper yang terungkap dari bibir dier... "rasa lainlah... cam pernah rasa jer air ni.... ohh..yer... cam air zam-zam aku rasa dua hari lepas..." betul ker.... betullah tuh... untuk pengetahuan emak dier baru minggu lepas balik dari umrah ngan father dier... kalau dier tipu... kira aku pun tipulah... kalau tak caya cubalah sendiri... Yang penting beri yang ori... Kesihatan adalah hak milik setiap insan... Chaw Chin Chaw...

5 comments:

  1. wah bob, membuktikan kebenaran! Teruja plak aku tgk ujikaji ko tuh...mantap giler...haruskh aku mbeli nyer??huuhuhu

    ReplyDelete
  2. Tahu tak per... Aku just nak kongsi jer... kalau berminat beritahulah... Ha..ha... Uhks... tercekik tulang plak...

    ReplyDelete
  3. hai bob..berapa rege termos alkali tuh..? Teruja aku nak membelinyer..

    ReplyDelete
  4. bro tue air mineral ker air R.O bro?

    ReplyDelete
  5. saya tgok kat laber tue dia tulis air mineral semulajadi.....kalu R.O dia tulis air minuman jer....

    ReplyDelete